Arbejdsmiljø-
organisation

Organiser samarbejdet om din virksomheds arbejdsmiljø

AMO - hvordan kan vi hjælpe?

Når vi foretager en vurdering af en virksomhed, er det altid vigtigt for os at se holistisk på virksomheden. Deri ligger også at se på virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.

Måske har i allerede en, eller måske står i netop nu overfor at oprette en. Begge dele er vi klar til at hjælpe jer med. Hvis i skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hjælper vi jer med at forstå, hvilke krav, der er til en AMO hos jer, og hvad i skal være opmærksomme på i oprettelsen.

Hvis i allerede har en eksisterende AMO, hjælper vi jer med at gå den efter i sømmene, så den lever op til lovkrav og samtidig har den ønskede effekt i virksomheden.

Hvis i har en AMO, bruger vi den også som et værktøj til at få indsigt i virksomheden og de strategiske mål, i har sat jer.

Skal du i gang med kvalitets- eller miljøledelse?

Ring til Jens i dag, og hør hvad vi kan gøre for dig

AMO - hvad er det?

En arbejdsmiljøorganisation, også kaldet AMO, skal oprettes, hvis en virksomhed har over 10 ansatte, og der er forskellige krav alt efter, hvor mange medarbejdere, der er på arbejdspladsen. Kravene og opgaverne i en AMO står beskrevet på arbejdstilsynets hjemmeside (www.at.dk).

Overordnet står det beskrevet, at arbejdsmiljøorganisationen skal “planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed” og at “arbejdsmiljøudvalget skal forestå nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici”.

AMO’en oprettes for at organisere samarbejdet om arbejdsmiljøet internt på arbejdspladsen. En AMO skal løbende holde øje med virksomhedens arbejdsmiljø, og derfor indbefatter en AMO både daglige opgaver, men også strategiske opgaver.

Formålet med en AMO er først at belyse eventuelle problemer i arbejdsmiljøet og derefter at løse og forebygge problemerne. AMO’en er en gylden mulighed for at italesætte eksisterende arbejdsmiljøproblemer og dermed påvirke kollegerne til løbende at arbejde hen imod et godt arbejdsmiljø. 

Scroll to Top